Egentlig skulle det hele være lige til, men er det ikke. Du ved min motorcykel blev 'fragtet' til Jakarta. Det skete med skib og derfor har den opholdt sig i havnen et par dage. Det tager nemlig tid at få den ud nå ordet birokratsi pludselig dukker op.
Selv den kamp vandt jeg, så her kommer en sørgelig historie med en lykkelig afslutning.
1. dag startede på shipping- kontoret med et forslag om at jeg betalte 1.000 US$, så skulle de nok få frigivet mc'en fra tolden og ud af havnen.
Jeg frygtede en langvarig behandling og derefter for den situation, at har du lagt de første $$, så følger der helt automatisk flere regninger, så mit svar var til 1.000$ forslaget, at den import-tilladelse skulle jeg nok selv skaffe.
Det første kontor jeg blev henvist til havde middagslukket og var et ragnarok af papirer, folk
Det tog mig 3 dage, heraf var de 2 dage ventedage - chefen på IMI ( IKATAN Motor Indonesia, en søsterorganisation til FDM) var ikke hjemme og det var ham der skulle underskrive en anbefaling. I øvrigt gav IMI både moralsk støtte og gode råd for resten af min tur gennem Indonesien.
Fredag morgen så troede jeg lige - som så mange gange før - at nu var det afgørende stempel hjemme, men nej der manglede flere og, tror jeg nok, et sidste dokument.
Jeg har opdaget, at når jeg møder op på et kontor og spørger efter en bestemt person, så er der altid en anden til at tage over, en med et skrivebord lidt længere tilbage.
Så fredagen skulle blot handle om 1 stempel mere. Mellem 11 & 12 nedlægger de der følger fredagsbønnen, arbejdet og i dag var alle meget gode muslimer. Mellem 12 & 13 er der middagslukket, og i dag var alle meget sultne. Alligevel kl. 14 fik vi bestilt en lastvogn der kunne hente min container med motorcyklen ud af havnen.
Vi, det er min chauffør (Eddie) fra shippingkontoret. Jeg havde beslaglagt ham, så hver gang der var en ny adresse tog han over.
Fredag aften kl. 18 trillede jeg ud af container- depotet på min mc'er og med Eddie som guide gennem Jakarta's myldertid fik jeg lagt den noget Kafkaske oplevelse bag mig.