mandag den 19. marts 2007

Angkor og tempelruinerne

Tempelruinerne i Angkor dækker et område på 20x30 km. og Siem Reap ligger midt i det hele. På Khmer betyder Angkor blot en hellig by. I dag er betydningen ændret i retning af 'hovedstad'. Endnu før turismen blev en industri, var et besøg i Ankor et 'must' for de der med repekt, ville kaldes 'berejsete'.
Ankor blev centrum for Khmer-riget og dækkede i sin storhedstid Thailand i vest over Cambodia i midten og sluttede mod øst i Vietnam. Ankor's storhedstid strækker sig over flere hundrede år - sådan fra omkring det 9. til det 13. århundrede. (Husk alle billeder på siden vinder i kvalitet, når du kliker på dem). Verdens største religiøse bygning - Angkor Wat - blev bygget i den periode af Suryavarman II (1112 - 52) til ære for hinduguden Vishnu. Da var Ankor en million-by. På samme tidspunkt var vikingerne slået af marken, for sådan ca. 100 år siden og London en by med 50.000 indbygger.
Omrid- set af de '3 tårne' på Angkor Wat ses overalt her i Cambodia. På mit billed er det imidlertid lykkedes mig at få alle 5 tårne med med. I dag er Angkor er en del af Cambodias sjæl når selv pengesedlerne, den nationale øl, der også hedder Ankor, restauranter og jeg ved ikke hvad, smykker sig med tidliger 'storhed'. Vægreliefferne i templet er rene perler. Prøv at klikke på billedet af de 5 kvinder, zoom ind og se hvor forskellig ansigtstrækkene trods alt er - gad vide hvem der har tænkt hvad, under arbejdet med de mange relieffer?
Ankor Thom og Tha Prohm er 2 andre tempelkomplekser af en anselig størrelse. De er 'bygget' af Jayavarman VII (1181 - 1219) med tilnavnet 'den store tempelbygger'. Religionen i Khmer riget er nu skiftet og Buddha har fået æren for de 2 store tempelkomplekser.
Centrum i Angkor Thom er Bayon templet med de mange kæmpe portrætter hugget ud i sten - nej det er ikke en model hentet fra Legoland som nogle af turistguiderne ynder at sammenligne giganterne med. Se hvordan stenene er individuelt tilhugget så de 'griber ind i hinanden. Lignende byggeteknik har jeg set i Peru i de gamle Inkatempler. Den tanke meldte sig, hvem har lært af hvem? Eller har menneskene i de to verdensdele bare fået den samme ide, uafhængig af hinanden?
Bayon-templet er desuden fyldt med velbevarede vægrelieffer der fortæller om store krige, sågar søslag - måske på søen Tonle Sap. Mellem disse drabelige slag er der beskrivelse af dagliglivet som f.eks. madlavning, fødende kvinde og en hanekamp. Også her, som i mange andre templer i Angkor, ligger 'bjerge' af brikker, som 'verdens største puslespil' og venter på at blive samlet. Selv om der er flere projekter til restaurering aftemplerne, så er der lang vej før de brikker der bare ligger frit fremme, er sat 'på plads'. Så er der alle de sten der endnu ikke gravet fri af junglen.
Ta Prohm inderholder stadig mystikken om de forsvundne tempelruiner i junglen. Som billederne her på siden viser er der nu flere af den slags. Selv om det, navnlig i de mest populære templer, kunne ta' sin tid at få turisterne ud af billedet, så det uopdagede lige var 'afsløret'. De få der ikke kunne humme sig ud af billedet, kan vente sig den elektroniske bort-radering, nå jeg kommer hjem. I samme stil er der her på siden billeder af Ta Som og Prean Khan. Det er ikke snyd, hvis du i nogle af de 'forsvundne tempelruiner' fanger en invitation til en stund med reflektioner. Det blev der også tid til. 3 dage tilbragte jeg derude blandt tidligere storhed og 'murbrokker'.
Religionen i Ankor har vekslet sådan lidt frem og tilbage. De første templer blev bygget til dyrkelse af Hindu-guder, så blev Buddha sat i højsæde (Mahayana Buddhisme).
Hinduismen fik et kortvarigt comeback, inden Buddhismen, men denne gang Theravada Buddihsmen, vendte tilbage. Man har åbenbart også dengang haft lidt problemer med at bestemme, beslutte eller afsløre hvad eller hvem der 'styrer' vores liv og hvordan det skulle styres.
Templernes størrelse har umuliggjort større ændringer hver gang den ene religionen sådan er skiftet ud med en anden. Ofte er arvegodset fra den tidligere religion blev accepteret eller ovnikøbet blevet en del af den 'nye' religion. I Ankor Wat, men også i flere andre Hindu templer, kan man se hvordan templet har undergået en 'mindre' ændring hvorefter de så tjener som Buddhiske templer. F.eks. er der i det centrale tån i Angkor Wat, tilføjet 4 Buddha figurer der hver kigger i hver sin retning. Selv om templet oprindeligt blev bygget som Hindu temple, har templet, siden Buddhismen blev Cambodias dominerende religion (14. århundrede), tjent som 'templet' og gør det som sagt den dag i dag. Det skulle bringe lykke, hvis man 'ofrede' lidt kontanter til alle 4 Buddhaer inden man forlader Angkor!
Imidlertid var det ikke alle overgange fra den ene religion til den anden der forløb uden gnidninger - den religiøse vandalisme er bestem ikke af nyere dato. Under Hinduismen's midlertidige comeback, blev 'ansigtet' i tusinder af Buddha-figurer i Buddhist-templerne 'destrueret'. Et temmelig omfattende destruktivt arbejde! Navnlig Ta Prohm og Preah Khan indeholder grelle eksempler på forandringerne. Dem må du have tilgode til jeg kommer hjem, ligesom de ca. 150 andre billeder jeg ikke har fundet plads til her på siden.
Angkor rummer et utal af større og mindre templer, hvor man kan bruge uger på at gå på opdagelse. Det sidste relief er fra sådan et lille og undseeligt Hindu-tempel – Prasat Kravan. Men går du om bag facaden på templet og kigger ind, afsløeres nogle fantastiske og velbevarede vægrelieffer. Angkor er fyldt med sådanne 'overraskelser'. En rigtige 'hard core tempel ruin elsker' ville måske sige at 3 dage var i underkanten? På den tid kan man ikke skaffe sig det fulde overblik over den/de kultur(er) et så et stort tempelkompleks rummer. Det fik jeg heller ikke, men en oplevelse, og det af den slags jeg havde som mål med rejsen, der vil blive hængende sammen med andre store oplevelser jeg har haft (Italien, Ægypten, Marokko, Peru, Colombia, Guatamala, Mexico....). Og så er der alligevel steder der venter på mit besøgt!